keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

Johdanto

Koraanin täytyy olla maailman kuuluisin kirja, jonka hyvin harvat ovat lukeneet ja vielä harvemmat ymmärtäneet. Koraanissa ei ole ajallista järjestystä, sillä kappaleet on aikajärjestyksen sijaan järjestetty niiden pituuden mukaan. Koraani on sekoitettu ja tarinan juoni on kadonnut. Tällainen Koraani löytyy kirjakaupasta.

Nyt voit ymmärtää Koraanin luonteen vähemmässä ajassa kuin sinulta menisi urheilukilpailun katsomiseen. Siitä nimi: Kahden tunnin Koraani. Tämä kirja ei ole täydellinen Koraani, mutta sen luettuasi voit ottaa kaupan hyllystä "oikean" Koraanin ja ymmärtää sitä.

Kafir

Ensimmäinen askel islamin ymmärtämiseen on tietää mitä sanat merkitsevät. Islamin kieli on dualististista. Ihmiskunta on jaettu uskoviin ja kafireihin (kafir). Ihmiset jaetaan niihin, jotka uskovat, että Muhammed on Allahin profeetta, ja niihin, jotka eivät usko.

Kafir on se sana, jota Koraani käyttää toisuskoisista. Se käännetään tavallisesti uskottomaksi, mutta se on väärä käännös. Sana 'uskoton' on neutraali. Kuten tulet näkemään, Koraanin asenne uskottomia vastaan on hyvin negatiivinen. Koraani määrittelee kafirin seuraavilla tavoilla:

Kafirit ovat vihattuja:
40:35 Niitä [kafirit], jotka kiistelevät Jumalan ilmoituksista saamatta Häneltä siihen valtaa, kohtaa ankarana Jumalan ja uskovien viha. Näin sinetöi Jumala jokaisen pöyhkeän ja ylenkatseisen sydämen.

Kafirin saa tappaa ja vangita:
47:4 Kun siis kohtaatte taistelussa kafirit, niin nujertakaa heiltä niskat, niin että voitatte heidät! Sitten ottakaa heidät vangiksi.

Kafiria vastaan saa juonitella:
86:15 Totisesti heillä [kafireilla] on juonensa, mutta Minulla myös on suunnitelmani. Anna siis aikaa kafireille; myönnä heille aikaa hetkiseksi!

Kafiria saa terrorisoida:
8:12 Muista, kuinka Herrasi julisti enkeleille: "Olen kanssanne; tukekaa siis niitä, jotka uskovat. Täytän pian kafirien sydämet pelolla; silloin hakatkaa poikki heidän kaulansa ja heidän kaikki sormensa."

Kafiria vastaan tulee käydä sotaa, ja häntä on nöyryytettävä:
9:29 Taistelkaa niitä vastaan, jotka, vaikka ovat saaneet Kirjoituksen, eivät usko Jumalaan eivätkä viimeiseen päivään, eivät pyhitä sitä, minkä Jumala ja Hänen lähettiläänsä ovat selittäneet pyhäksi, eivätkä tunnusta totista uskontoa, taistelkaa, kunnes he auliisti maksavat veronsa [jizya] ja tunnustavat alistuvansa.

Muslimit eivät ole kafirin ystäviä:
3:28 Uskovaiset älkööt ottako kafireita ystävikseen uskovaisten asemesta. Jos joku niin tekee, ei hänellä ole mitään puolustusta odotettavana Jumalalta.

Kafir on lainsuojaton:
33:60 Jos teeskentelijät, sydämessään vilpilliset ja kaupungin yllyttäjät eivät lakkaa pahuutta levittämästä, Me totisesti annamme sinulle vallan heidän suhteensa, niin etteivät he [kafirit] kauankaan saa olla naapureinasi kaupungissa; sellaiset joutuvat maanpakoon, ja missä ikinä heidät tavataan, heidät pidätetään ja armotta tapetaan.

Islamissa kristityt ja juutalaiset ovat vääräuskoisia ja "kirjan kansoja"; hindut ovat monijumalaisia ja pakanoita. Termit vääräuskoinen, kirjan kansa, pakana ja monijumalainen, ovat uskonnollisia sanoja. Vain sana "kafir" kuvaa kristittyjen, juutalaisten, hindujen, buddhalaisten, animistien, ateistien ja humanistien poliittista kohtelua. Mitä voidaan tehdä pakanalle, voidaan tehdä myös kristitylle, ateistille tai muulle kafirille.

Sanaa 'kafir' käytetään tässä kirjassa 'uskottoman', 'toisuskoisen' tai 'uskottoman' sijasta. 'Uskoton' tai 'toisuskoinen' ovat neutraaleja ilmaisuja, mutta kafir ei ole neutraali sana. Se merkitsee ali-ihmistä ollen fanaattinen ja asenteellinen.


Islamin kolme näkökulmaa

Islamia voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulma riippuu siitä mikä on suhteesi Muhammediin. Jos uskot, että Muhammed oli Allahin profeetta, olet uskova. Jos et usko sitä, olet kafir. Kolmas suhtautumistapa on islamin apologistin näkökulma.

Apologistit eivät usko, että Muhammed oli profeetta, mutta he eivät koskaan sano sellaista, jota muslimit voisivat pitää pahana. He eivät koskaan loukkaa islamia, ja he tuomitsevat kaiken islamin arvostelun ennakkoluuloisena.

Otetaan esimerkki näistä kolmesta näkökulmasta.

Muhammed istui Medinassa koko päivän vierellään 12-vuotias vaimonsa katsellen, kun 800:n juutalaisen päät irrotettiin miekalla. Heidän päänsä katkaistiin, koska he olivat sanoneet, ettei Muhammed ollut Allahin profeetta. Mulsimin näkökulmasta nämä kuolemat olivat välttämättömiä, koska Muhammedin kieltäminen oli loukkaus islamia vastaan. Mestaus on siitä hyväksytty rangaistus, ja Allah on pyhittänyt sen.

Kafir näkee tapahtuman todisteena islamin jihadistisesta väkivallasta, ja pahuuden tekona. He kutsuvat tapahtumaa etniseksi puhdistukseksi.

Apologistit sanovat, että tämä oli eräs historiallinen tapahtuma, että kaikilla kulttuureilla on väkivaltaista menneisyyttä eikä tässä ole syytä langettaa tuomiota.

Näkökulmasta riippuen 800:n juutalaisen tappaminen oli joko pahuutta, täydellinen jumalallinen teko tai vain eräs historiallinen tapahtuma, valinta on sinun.

Tämä kirja on kirjoitettu Kafirin näkökulmasta ja on siten kafir-keskeinen. Islamia käsitellään siltä kannalta, miten se vaikuttaa kafireihin, toisuskoisiin. Tämän vuoksi uskonnollisilla kysymyksillä on vain vähän merkitystä. Vain muslimit ovat kiinnostuneita islamin uskonnollisesta puolesta, kafireihin vaikuttaa vain islamin poliittiset näkemykset.

Huomaa, että tässä ei ole kysymys oikeasta tai väärästä, vaan ainoastaan yhteensovittamattomista näkökulmista. Kafirin ja muslimin näkökulmia ei voi yhdistää. Apologisti yrittää rakentaa siltaa saadakseen aikaan kompromissin, mutta se ei ole loogisesti mahdollista.


Mikä on Koraani?

Islamin mukaan Koraani sisältää sanatarkkaa universumin ainoan jumalan puhetta. Se on kokonainen, täydellinen, ikuinen ja universaali. Sitä ei voi myöskään järjellä käsittää.

Kaksikymmentä vuotta Muhammedin kuoleman jälkeen kalifi Uthman kokosi nykyisen Koraanin ja poltti sen jälkeen koko lähdeaineiston.

Uthmanin kokoama Koraani ei ollut Muhammedin historiallinen Koraani. Historiallisessa Koraanissa luku seurasi toistaan Muhammedin elämän edetessä. Historiallista Koraania oli helppo ymmärtää. Jos tämä alkuperäinen historiallinen muoto toisinnettaisiin, Koraania voisi ymmärtää kuka tahansa.

Koraanin ymmärtämisen vaikeus
  1. Se on järjestetty pisimmästä luvusta lyhimpään. Tämä hävittää Koraanin tarinan.
  2. Jokaisessa luvussa on häkellyttävä määrä aiheita.
  3. Toistoa on valtavasti. Mooseksen tarina kerrotaan 39 kertaa.
  4. Monista jakeista puuttuu konteksti, mikä on hyvin hämmentävää.
  5. Siinä on ristiriitaisuuksia

Yhteenvetona voidaan sanoa, että Koraani on hämmentävä, ristiriitainen, käsittämätön, omituinen, väkivaltainen, pelottava ja epämiellyttävä. Sitä on vaikea ymmärtää ja raskasta lukea.


Yhteenveto

Koraani voidaan tehdä ymmärrettäväksi seuraavilla tavoilla:

  • Kronologia - asetetaan jakeet alkuperäiseen historialliseen järjestykseen
  • Luokittelu - ryhmitellään jakeet aihepiireittäin
  • Konteksti - käytetään kertomuksia Muhammedin elämästä selittämään tekstin olosuhteita ja ympäristöä.


Muhammedin elämä tunnetaan Ibn Ishaqin kirjoittamasta virallisesta elämäkerrasta, jota kutsutaan nimellä 'Sira' (Sirat Rasul Allah). Sira yhdistyy Koraanin tekstiin. Näin alkuperäinen Muhammedin aikainen historiallinen Koraani tulee esiin. Kun olet lukenut tämän Koraanin, voit ottaa "oikean" Koraanin ja pystyt ymmärtämään sitä helposti.


Referenssinumerointi

Tämän kirjan sisältö voidaan jäljittää alkuperäisiin lähteisiin referenssinumeroiden perusteella.

I234 on viitenumero Ibn Ishaq'in teoksessa Sirat Rasul Allah, jonka on englanniksi kääntänyt A. Guillaume otsikolla "The Life of Muhammad".

12:45 on viittaus Koraanin lukuun (suura) 12, jakeeseen 45.



Kahden tunnin Koraani on suomennettu Bill Warnerin kirjasta "A Two Hour Koran". Englanninkielisen kirjan voi ostaa esimerkiksi Amazonin kirjakaupasta